Vill du vara med och starta upp Miljösamverkans arbete med alkohol- och tobakstillsyn?
Tjänsten som avdelningschef för alkohol- och tobaksteamet innebär att du ansvarar för att bygga upp arbetet med hur Miljösamverkan ska planera, genomföra och följa upp arbetet med alkohol- och tobakstillsyn. Du kommer ta fram styrdokument som t.ex. taxor, delegationsordning men också utveckla arbetssätt, rutiner m.m. som gör att arbetet med tillsyn kan påbörjas den 1 januari 2026. Alkohol- och tobaksteamets uppgifter omfattar bl.a. serveringstillstånd, försäljning av tobak, receptfria läkemedel men också genomförande av utbildning för krögare- och serveringspersonal.
Rollen innebär att du får möjlighet att arbeta med strategiska frågor men också ett ansvar för att den dagliga verksamheten fungerar. Som avdelningschef kommer du också att handlägga ärenden inom ditt ansvarsområde.
Du kommer arbeta tillsammans med andra kollegor för att kunna bygga upp arbetssätt och styrdokument, men också för att kunna förbättra och utveckla verksamheten. Chefsrollen omfattar ett personal- och ekonomiskt ansvar inom aktuellt ansvarsområde.
Rollen som avdelningschef är utåtriktad vilket gör att kontakter med media, företagare, politiker och andra myndigheter förekommer och vi sätter stor vikt vid ett bra kundbemötande. Rollen som avdelningschef innebär också att du förväntas vara föredragande för nämnd samt presentera underlag i olika sammanhang. Tjänsten innebär att det förekommer arbete på kväll/natt samt helg.
Kvalifikationer
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker en ledare som har fokus på det närvarande ledarskapet. Vi söker dig som har utbildning som socionom, ekonom, jurist eller annan utbildning som vi bedömer lämplig. Du behöver också ha utbildning och erfarenhet inom området alkohol- och tobakstillsyn. Det är meriterande om du på ett framgångsrikt sätt har erfarenhet i att leda andra. Du behöver ha mycket god kunskap i att tolka och tillämpa lagar, riktlinjer, domar m.m. samt erfarenhet att jobba med myndighetsutövning. Du behöver vara trygg i att fatta objektiva och sakliga beslut och behärska svenska i både tal och skrift.
Du förväntas ha god datorvana och kan hantera de vanligaste Office-programmen. Du förväntas även kunna hantera flera olika IT-system på ett effektivt sätt.
B-körkort för bil med manuell växellåda är ett krav.
Ansökan
Läs mer om tjänsten och ansök via offentliga jobb senast den 6 december.