Frågor och svar om e-faktura

Här svarar vi på några av de vanligste frågorna om e-faktura.

Vad är elektronisk faktura, (e-faktura)?

En elektronisk faktura skickas till dig via din digitala brevlåda eller Internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

Varför skall jag välja elektronisk faktura?
  • Enkelhet: Det förenklar betalningen av fakturan. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda, dvs. inga krångliga OCR-nummer behöver anges.
  • Tillgänglighet: Alla e-fakturor finns samlade i minst ett år.
  • Mobilitet: Enkelt att ta emot och betala e-fakturor vart du än befinner dig i världen.
Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?

Du måste ansluta dig till en digital brevlåda (Min Myndighetspost eller Kivra) privat. Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj faktureringsenhet för din kommun under Kontakt till höger och fyll i anmälningsformuläret.

När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Får jag en pappersfaktura också?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?

Du får ett meddelande från din digitala brevlåda eller internetbank att du har fått en faktura att betala.

Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

Om du inte betalar din elektroniska faktura i tid, skickas en betalningspåminnelse på samma sätt som fakturan.  Om fakturan skickas till Kivra skickas även påminnelse och Inkasso dit. Betalningsföreläggandet från Kronofogden kommer däremot på posten.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Miljösamverkan östra Skaraborg.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

Vill du inte ha din faktura skickad till den digitala brevlådan kan du stänga av det genom att logga in och ändra under inställningar. Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min Internetbank (t.ex. make/makas faktura)?

Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.