Frågor och svar om e-faktura

Här svarar vi på några av de vanligste frågorna om e-faktura.

Här svarar vi på några av de vanligaste frågorna kring elektronisk faktura (e-faktura).

Vad är elektronisk faktura, (e-faktura)?

En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

Varför skall jag välja elektronisk faktura?
  • Enkelhet: Det förenklar betalningen av fakturan. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda, dvs. inga krångliga OCR-nummer behöver anges.

  • Tillgänglighet: Alla e-fakturor finns samlade i minst ett år.

  • Mobilitet: Enkelt att ta emot och betala e-fakturor vart du än befinner dig i världen.
Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?

Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj faktureringsenhet för din kommun under Kontakt till höger och fyll i anmälningsformuläret.

Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min Internetbank (t.ex. make/makas faktura)?

Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?

Ja, du kan ansöka om att dina elektroniska fakturor skall betalas med autogiro via länken i din Internetbank. Det innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.

Får jag en pappersfaktura också?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickas en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Miljösamverkan östra Skaraborg.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.