Fastighetsägaren |
Du kontaktar en eller flera entreprenörer (grävare). |
Fastighetsägaren eller den entreprenör du vill anlita |
Entreprenören eller du själv tar fram olika förslag till lösning för att rena avloppsvattnet från din fastighet. Du funderar, eventuellt tillsammans med din entreprenör, på vilken typ av anläggning som passar på platsen där du ska ha avloppsanläggningen. Du måste även ta hänsyn till volymen och sammansättningen på avloppsvattnet, dvs. vilka typer av föroreningar som avloppsvattnet innehåller. |
Entreprenören eller fastighetsägaren |
Entreprenören eller du sätter ner ett grundvattenrör. Entreprenören tar ut jordprover och analyserar dem för att få fram ett värde på markens vattengenomsläpplighet (LTAR-värde). |
Fastighetsägaren |
Du värderar förslagen. Du bestämmer dig för vilket förslag du vill satsa på och vilken entreprenör du eventuellt ska anlita. |
Fastighetsägaren eller entreprenören |
Ta gärna hjälp av entreprenören för att fylla i ansökan. Du behöver ha uppgifterna från mätningarna i grundvattenröret och LTAR-värdena för att bestämma vilken typ av anläggning du ska ha och hur stor anläggningen ska vara.
För att din ansökan ska vara fullständigt ifylld är det många tekniska detaljer som ska vara preciserade. Det hjälper dig din entreprenör med.
Behöver du ett servitut för din anläggning? Eller kanske ett intyg från en granne?
Du ska skicka med en situationsplan/karta där du ritat in var din anläggning ska vara, var du har din dricksvattenbrunn och var dina grannar har sina vattenbrunnar, om det finns vattendrag, bäckar, diken eller sjöar i närheten. I vår karttjänst kan du ta fram en situationsplan för din fastighet och rita in alla uppgifter på.
|
Fastighetsägaren eller entreprenören |
Skicka in din ansökan med situationsplan, eventuella grannintyg, servitut eller liknande till oss. Använd gärna vår E-tjänst. |
Miljösamverkan |
Vi tar emot din ansökan, registrerar den och granskar så att den är fullständigt ifylld. Om vi saknar något så begär vi att du skickar in kompletterande uppgifter. Din fastighet läggs in i ett ruttsystem för att vi ska få till en effektiv körplanering. |
Miljösamverkan och gärna fastighetsägaren och entreprenören |
Vi gör ett platsbesök hemma hos dig, eventuellt tillsammans med dig och/eller din entreprenör. Vi bedömer om underlaget i din ansökan är tillräckligt för att vi ska kunna ta det slutgiltiga beslutet om tillstånd. Besöket ingår i avgiften för att ansöka om tillstånd. |
Miljösamverkan |
1. Om alla miljö- och hälsoskyddskrav är uppfyllda beslutar vi om tillstånd för att anlägga avloppet. |
2. Vi ber om kompletteringar från dig om det behövs. Därefter beslutar vi om tillstånd när vi fått tillräckligt underlag från dig. |
Fastighetsägaren eller entreprenören |
Du eller din entreprenör anlägger avloppsanläggningen enligt det som är skrivet i tillståndet. |
Fastighetsägaren |
Du ser till att entreprenören fyller i ett intyg att avloppsanläggningen är byggd enligt tillståndet (entreprenörsintyg). Om vi inte får in entreprenörsintyget kommer vi att kontakta dig. |
Miljösamverkan |
Om du har anlitat en entreprenör som inte är diplomerad gör vi ett besök på platsen efter cirka två år, för att se att anläggningen är byggd enligt tillståndet. Det besöket får du betala för. |